Mercedes-AMG ONE: technologia z Formuły 1 – trafia z toru wyścigowego na drogi

Mercedes-AMG ONE: Wyjątkowo ekskluzywny hypercar z napędem hybrydowym E PERFORMANCE i mocą systemową przekraczającą 1000 KM.

Z okazji 55 rocznicy powstania tej marki aut sportowych i wyczynowych, swoją światową premierę świętuje Mercedes-AMG ONE w wersji seryjnej. Ten dwumiejscowy samochód sportowy wyposażony jest w najnowocześniejszą i najwydajniejszą na świecie technologię napędu hybrydowego zaczerpniętą prosto z Formuły 1, która po raz pierwszy trafia z toru wyścigowego na drogi.

Dzięki połączeniu silnika spalinowego z czterema silnikami elektrycznymi hybrydowy napęd wyczynowy generuje łączną moc 784 kW (1063 KM), co pozwala na rozwinięcie (ograniczonej) prędkości maksymalnej 352 km/h. Niezwykle zaawansowana konstrukcja powstała w ścisłej współpracy z ekspertami Formuły 1 z ośrodka Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth.

Model Mercedes-AMG ONE zostanie zaprezentowany oficjalnie w akcji w Wielkiej Brytanii podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood, który potrwa od 23 do 26 czerwca 2022 r.

Mercedes-AMG ONE: technologia z Formuły 1

Mercedes-AMG ONE: technologia z Formuły 1 – trafia z toru wyścigowego na drogi

Ten wyjątkowy hypercar zachwyca nie tylko swoim napędem hybrydowym E PERFORMANCE rodem
z Formuły 1, ale także szeregiem innych rozwiązań technicznych znanych ze sportów motorowych. Mowa tu o monokoku oraz nadwoziu w całości wykonanych z włókna węglowego, a także o współnośnym zespole silnika i skrzyni biegów, aktywnej aerodynamice oraz układzie jezdnym typu push-rod.

Dzięki zaawansowanej technice dwumiejscowy Mercedes-AMG ONE ma pod niektórymi względami więcej do zaoferowania niż bolidy Formuły 1. Wyposażony jest w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ z napędzaną hybrydowo osią tylną oraz napędzaną elektrycznie osią przednią z mechanizmem wektorowania momentu obrotowego (torque vectoring). Poza tym samochód może poruszać się również wyłącznie z wykorzystaniem napędu elektrycznego.

Pracując nad modelem Mercedes-AMG ONE przekroczyliśmy dotychczasowe granice. Ogromne wyzwanie techniczne, jakim było przystosowanie nowoczesnego zespołu napędowego z Formuły 1 do codziennego użytku na zwykłych drogach kosztowało nas wiele wysiłku. W trakcie prac nad projektem wielu z nas powątpiewało, czy takie przedsięwzięcie będzie w ogóle wykonalne. Mimo przeszkód członkowie zespołów z Affalterbach i Wielkiej Brytanii nigdy się nie poddali i nie przestali wierzyć w siebie. Mam ogromny szacunek dla wszystkich zaangażowanych w tę pracę i jestem dumny z tego zespołowego osiągnięcia. Stworzenie takiego hypercara to rzecz wyjątkowa, zarówno z technicznego punktu widzenia Mercedes-AMG, jak i w kontekście bliskiej współpracy z naszymi stałymi klientami. Towarzyszyli nam oni w pracach rozwojowych samochodu zarówno w sukcesach, jak i porażkach. Od samego początku stanowili nieodłączną część Projektu One, dzięki czemu mogą teraz korzystać z ekskluzywnego i unikalnego Mercedes-AMG ONE, który właśnie pokonał ostatnią przeszkodę, jaką było przejście wszystkich testów certyfikacyjnych ECE”, mówi Phillip Schiemer, prezes Zarządu Mercedes-
AMG GmBH.

Dane osiągów modelu Mercedes-AMG ONE dają nam wgląd w zaledwie część rozwiązań technicznych wykorzystanych w tym pojeździe. Oprócz układu napędowego przeniesionego z bolidu Formuły 1, który ze stosunkowo niewielkiego, lecz maksymalnie wydajnego silnika spalinowego w kombinacji z czterema silnikami elektrycznymi generuje moc 1063 KM, ogromnym wyzwaniem było przede wszystkim zaprojektowanie układu oczyszczania spalin. Zespoły Mercedes-AMG oraz Mercedes-AMG High Performance Powertrains wykonały tu kawał naprawdę dobrej roboty. Projekt ten był zarówno przekleństwem, jak i błogosławieństwem. Przeszliśmy wyboistą drogę, a jako technicy naturalną koleją rzeczy dajemy się ponieść, jeśli chodzi o pracę nad szczegółami. Począwszy od użytych materiałów, przez unikalne elementy nadwozia, aż po wykończenie aerodynamiczne – pod względem złożoności trudno przebić Mercedesa-AMG ONE. W bolidzie Formuły 1 cały zespół inżynierów z laptopami dwoi się i troi, by uruchomić układ napędowy. W przypadku naszego hypercara wystarczy po prostu nacisnąć przycisk. To także świadectwo niesamowitego know-how w zakresie oprogramowania, które zastosowano w tym pojeździe”, mówi Jochen Hermann, główny dyrektor techniczny w Mercedes-AMG GmbH.

Mercedes-AMG ONE: technologia z Formuły 1 trafia na drogi. Hybrydowy silnik, 6 trybów jazdy i przyśpieszenie od 0 do 200km/h w zaledwie 7s!

Niezwykły napęd hybrydowy E PERFORMANCE z silnikiem V6 o pojemności 1,6 litra i czterema silnikami elektrycznymi

Napęd hybrydowy E PERFORMANCE modelu Mercedes-AMG ONE wywodzi się bezpośrednio z Formuły 1 i powstał w ścisłej współpracy z ekspertami z Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth.

Składa się on z wysoce zintegrowanego i inteligentnie połączonego zespołu, obejmującego hybrydowy, turbodoładowany silnik spalinowy oraz cztery silniki elektryczne. Jeden z tych silników zintegrowano z turbosprężarką, drugi zainstalowano bezpośrednio na silniku spalinowym, łącząc go ze skrzynią korbową. Pozostałe dwa silniki napędzają koła przednie.

Hybrydowy silnik benzynowy V6 o pojemności 1,6 litra ze wspomaganym elektrycznie turbodoładowaniem odpowiada pod względem technicznym jednostkom napędowym stosowanym obecnie w Formule 1. Cztery górne wałki rozrządu napędzane są za pomocą przekładni zębatej typu czołowego. W celu uzyskania wysokich obrotów silnika, mechaniczne sprężyny w zaworach zastąpiono sprężynami pneumatycznymi. Silnik zamontowany w pozycji środkowej przed tylną osią rozwija prędkość obrotową do 11 tys. obrotów na minutę.

Aby zwiększyć żywotność silnika i umożliwić korzystanie z komercyjnie dostępnej benzyny, jego obroty utrzymywane są jednak celowo poniżej wartości dostępnych w jednostkach Formuły 1.

Mercedes-AMG ONE Hybryda Błyskawicznie responsywny, szybszy od wolnossącego silnika V8

Błyskawicznie responsywny, szybszy od wolnossącego silnika V8

Ogromną zaletą jest responsywność, która znacząco zwiększa się już od prędkości biegu jałowego (gdy przepływ spalin jest jeszcze słaby) i następnie w całym zakresie obrotów. 1,6-litrowy silnik widlasty jeszcze szybciej reaguje na użycie pedału gazu, dzięki czemu ogólne wrażenia z jazdy są bardzo dynamiczne.

Ponadto elektryfikacja turbosprężarki zasilanej spalinami pozwala osiągnąć wyższy moment obrotowy przy niższych obrotach silnika, co zwiększa ogólną „zwinność” auta oraz optymalizuje przyspieszenie. Nawet gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu lub hamulca, technologia ta pozwala na podtrzymanie ciśnienia doładowania przez cały czas, co zapewnia ciągłą kontrolę i możliwość bezpośredniego reagowania.

Elektryczna turbosprężarka zasilana spalinami w modelu Mercedes-AMG ONE ma jeszcze jedną zaletę:
wykorzystuje część nadwyżkowej energii z przepływu spalin do wytwarzania energii elektrycznej, pracując jako generator.

Energia ta jest magazynowana w wysokonapięciowym akumulatorze litowo-jonowym albo przekazywana bezpośrednio na całkowicie elektryczną przednią oś auta bądź do silnika elektrycznego (MGU-K, Motor Generator Unit Kinetic) na silniku. MGU-K ma moc 120 kW, jest umieszczony bezpośrednio na silniku i połączony z wałem korbowym za pomocą przekładni zębatej typu czołowego – to przykład kolejnego rozwiązania technicznego zapewniającego maksymalną wydajność i osiągi znane z Formuły 1.

Turbodoładowanie i prowadzony strumieniowo bezpośredni wtrysk paliwa nie tylko gwarantują wysoką moc, ale także zwiększają sprawność termodynamiczną, obniżając tym samym zużycie paliwa i emisję spalin.

Wysokowydajny silnik sześciocylindrowy ma dwa układy wtryskowe. Bezpośredni wtrysk dostarcza paliwo do komór spalania pod ciśnieniem 270 barów. Niekiedy proces ten zachodzi wielokrotnie, dlatego gdy zajdzie potrzeba reguluje go układ sterowania pracą silnika. Dodatkowy wtrysk pośredni jest niezbędny dla uzyskania właściwej mocy silnika przy jednoczesnym spełnieniu norm w zakresie emisji spalin.

Całość dopełnia bardzo złożony i wydajny system oczyszczania spalin z czterema podgrzewanymi katalizatorami metalowymi, dwoma katalizatorami ceramicznymi oraz dwoma filtrami cząstek stałych do silników benzynowych. Cztery elementy grzejne o łącznej mocy 16 kW umożliwiają spełnienie normy emisji spalin EU6 w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE).

System oczyszczania spalin został także zoptymalizowany pod względem działania ciśnienia wstecznego, co pomaga uniknąć strat mocy. Tyczy się to także dużego tłumika tylnego, wykonanego w całości z lekkiego tytanu.

Sześć programów jazdy – od trybu całkowicie elektrycznego po tryb toru wyścigowego

AMG ONE posiada Sześć programów jazdy - od trybu całkowicie elektrycznego po tryb toru wyścigowego

Sześć programów jazdy – od trybu całkowicie elektrycznego po tryb toru wyścigowego

Mercedes-AMG ONE uruchamia się najpierw bezgłośnie, gdy włączają się silniki elektryczne przedniej osi. W tym samym czasie rozpoczyna się rozgrzewanie katalizatorów. Silnik spalinowy uruchomi się dopiero po osiągnięciu ich odpowiedniej temperatury.

  • Race Safe: Program standardowy z hybrydowym trybem jazdy na żądanie i w pełni elektrycznym ruszaniem. Silnik spalinowy uruchamia się tylko gdy wzrasta zapotrzebowanie na moc.
  • Race: Hybrydowy tryb jazdy ze specjalną strategią ładowania. Silnik spalinowy pracuje w sposób ciągły i może skuteczniej ładować akumulator wysokiego napięcia; umożliwia to stały dostęp do pełnej mocy elektrycznej.
  • EV: Jazda w trybie całkowicie elektrycznym.
  • Race Plus (tylko na tor wyścigowy): Aktywna aerodynamika, obniżenie zawieszenia o 37 mm (przód) / 30 mm (tył), twardsze zestrojenie układu jezdnego, specjalny system zarządzania mocą.
  • Strat 2 (tylko na tor wyścigowy): Aktywna aerodynamika, jeszcze twardsze zestrojenie układu jezdnego i obniżenie zawieszenia o 37 mm (przód)/30 mm (tył). Pełna moc wszystkich silników, jak w kwalifikacjach Formuły 1.
  • Individual: ustawienia dostosowane do osobistych preferencji w zakresie trybów jazdy drogowe

Osiągnięcie imponujących wartości przyspieszenia możliwe jest dzięki funkcji RACE START w trybach jazdy Race, Race Plus oraz Strat 2: sprint od zera do 200 km/h trwa zaledwie 7 sekund.

Źródło: Publikacja sponsorowana

Podeślij produkt lub artykuł do przyjaciela: