Od wielu lat niemiecki automobilklub uznawany jest za autorytet w kwestii badania bezpieczeństwa fotelików samochodowych dla dzieci. Nic więc dziwnego, że rodzice tak często zwracają uwagę na jego oznaczenia podczas kupowania modelu dla swojej pociechy. Dwa razy do roku ADAC wypuszcza raport z wynikami swoich badań. W bieżącym zestawieniu przebadano 26 różnych fotelików dziecięcych pod względem bezpieczeństwa, obsługi, ergonomii i zawartości zanieczyszczeń. Przeczytaj materiał i poznaj:
- 26 fotelików dziecięcych przebadanych w maju 2021 roku
- 5 modeli, co do których ADAC ma zastrzeżenia
- Komentarz eksperta
Co to jest ADAC?
Niemiecki automobilklub, Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, założony został w 1903 roku. Z roku na rok zyskuje coraz wyższą rangę, zrzeszając obecnie blisko 19 mln członków. Od lat cieszy się niesłabnącym uznaniem konsumentów w Europie.
Swoim profesjonalizmem oraz rzetelnością, ADAC zdobył miano najbardziej cenionej w opinii publicznej organizacji, dokonującej oceny fotelików samochodowych na naszym kontynencie. Eksperci firmy testują także nowe modele samochodów, pomoc drogową, organizują imprezy sportowe, prowadzą działalność wydawniczą. Crash testy ADAC oceniają produkty pod względem:
- poziomu bezpieczeństwa,
- prostoty instalacji,
- poziomu komfortu dziecka,
- bezpieczeństwa składników w użytych materiałach,
- łatwości w utrzymaniu i konserwacji.
Wyniki ADAC 2021
W ogólnej ocenie, tegoroczne badania wypadły całkiem korzystnie. 18 z testowanych fotelików uzyskało ocenę ADAC „dobrą”, a trzy modele otrzymały ocenę „zadowalającą”. Niestety w teście porównawczym aż pięć modeli fotelików samochodowych zostało ocenionych jako „słabe”: jeden model nie przeszedł testu zderzeniowego, w czterech z nich wykryto niebezpieczne zanieczyszczenia w komponentach.
Foteliki samochodowe 0-13 kg
Fotelik samochodowy Maxi-Cosi Tinca i-Size otrzymał ocenę 5 w zakresie bezpieczeństwa, zarówno podczas montażu na bazie, jak i na pasach. Plasuje go to w ogólnej ocenie jako model „dobry”. Inny model, tego samego producenta Maxi-Cosi Marble, również uzyskał ogólną ocenę „dobry”, podobnie jak Peg Perego Primo Viaggio Lounge, otrzymując 5 gwiazdek za bezpieczeństwo.
Niestety, pomimo równie dobrej oceny bezpieczeństwa BeSafe izi Go Modular x1 (5 gwiazdek na bazie i pasach) w modelu wykryto substancje szkodliwe, przez co znacząco spadł w tabeli.
Foteliki samochodowe 0-18 kg
W kolejnej grupie wagowej 4 gwiazdki w zakresie bezpieczeństwa otrzymały modele Axkid One, Osann Oreo 360, a także Swandoo Marie I. Niestety ten ostatni nie zdał testu pod względem substancji szkodliwych, co plasuje go na dole stawki.
Zadowalająco poradził sobie Peg Perego Primo Viaggio 360, otrzymując 3 gwiazdki za bezpieczeństwo.
Foteliki samochodowe 9-36 kg
Fotelik samochodowy 9-36 kg Recaro Tian Elite wypadł w testach dobrze, uzyskując 4 gwiazdki za bezpieczeństwo. Testerzy zwracają jednak uwagę, że instalacja nie należy do najbardziej intuicyjnych, przyznając w tym zakresie 3 gwiazdki.
Dobrze wypadł również pierwszy fotel 9-36 kg i-Size z osłoną tułowia zamiast pasów, Cybex Pallas G i-Size – ocena 4 gwiazdki za bezpieczeństwo. Fotelik samochodowy 9-36kg Britax-Römer Advansafix M zakończył test z ogólną oceną 3 gwiazdek.
Foteliki samochodwe 15-36 kg
W najwyższej kategorii wagowej najlepiej poradziły sobie Cybex Solution S i-Fix, Joie iTraver oraz Recaro Mako Elite 2 z oceną 4 za bezpieczeństwo.
Komentarz eksperta
– ADAC bada foteliki dziecięce od 1966 roku i publikuje testy dwa razy w roku – na wiosnę i jesień. Każdorazowo wykonywanych jest blisko 250 testów zderzeniowych oraz ponad 500 prób instalacji przez laików, opiekunów i specjalistów. Nic więc dziwnego, że zdobył aż takie uznanie wśród rodziców, jako ekspert z największym doświadczeniem. Nie możemy jednak zapominać, że nie jest to jedyny instytut zajmujący się badaniem bezpieczeństwa fotelików samochodowych dla dzieci. Podobnie restrykcyjne normy narzucane są przez Tass International, Euro-NCAP, ÖAMTC (współpracuje z ADAC), TCL, VTI i NFT (szwedzki Test Plus) oraz polski PIMOT. Co więcej, każdy fotelik dostępny na europejskim rynku przechodzi wewnętrzne testy i spełnia wymagania homologacji (norma ECE). O poziomie bezpieczeństwa stanowi przede wszystkim poprawność montażu i zapięcie małego pasażera, które wpływają na osiąganą podczas jazdy ochronę. Tegoroczna wiosenna odsłona ADAC niepokoi o tyle, że wiele modeli wykazało potencjalne niebezpieczeństwo chemiczne. To istotna zmienna, która, szczególnie latem, podczas długich podróży, może wpływać na bezpieczeństwo i zdrowie dzieci. Toksyny wykazane w zestawieniu poprzez pot mogą reagować i wnikać z pokrowca w skórę malucha lub być wkładane do ust rękami. Miejmy nadzieję, że producenci wezmą sobie do serca te dane i będą przykładać większą wagę do wewnętrznych kontroli na wielu poziomach produkcji, eliminując zagrożenia – podsumowuje Mateusz Roszak, Senior Product Manager Lionelo.
Szczegółowy opis testów ADAC 2021 znajduje się na oficjalnej stronie.
Źródło: Publikacja sponsorowana